18-09-12

Zelf maken.....

Afgelopen zomer ben ik verslaafd geraakt aan het borduren maar dan wel op kleding of hout.
Zo leuk die kleine t-shirts opvrolijken met een kruissteekpatroon.

Op hout borduren geeft een nog leuker effect en allemaal idee├źn komen naar boven in mijn hoofd.

Mijn nieuwste creatie wil ik met jullie delen met daarbij een uitleg hoe ik het gemaakt hebt.



Dit is het eindresultaat, een houten doosje met een gehaakte vogel erop.


Ik heb bij de Xenox een houten thee doosje gekocht, je heb ze in verschillende formaten, met 2 vakjes en 3 vakjes. Die met 2 vakjes kost 1,79 euro.



Een ontwerp uitgezocht.
En overgenomen op papier met allemaal stipjes (Ik heb mijn vriend gevraagd om dit op de computer te maken, de afstand tussen de stipjes is 2 mm).


Teken alleen de omtrek van het patroon over op het stippeltjes papier, maak de lijnen niet te dik! anders zie je zo meteen niet meer de stipjes.

Bevestig het papier op het doosje, ik heb het op de foto met plakband gedaan maar spuitlijm zou beter werken (niet de permanente gebruiken). Tijdens het boren gaat het papier mee omhoog met het boortje, ik merkte dat ik daardoor het volgende gaatje niet op je juiste plek boorde.

Boor met een hele kleine boor de gaatjes in het doosje volgens patroon.
(Dus door het papier heen in het doosje).  Gebruik wel zo'n standaard waar je de boormachine in moet zetten anders boor je schreef en breekt je boortje af.

Test wel eerst op een ander stukje hout of je naald wel door het geboorde gaatje past.

Schuur het doosje ligt, de tekst "Thee" moet er nog af. Ik heb zelf te hard geschuurd of met de grove schuurpapier waardoor de 1e laag eraf was gegaan, ik heb daarom het doosje wit geschilderd.


En dan kan je nu borduren!


Tha daaaa..... Klaar!!!

De combinatie met het hout en dat alle gaatjes zijn gebruikt vindt ik zo mooi.




Aan de binnenkant van het dekseltje heb ik vilt geplakt om de draadjes weg te werken.



Voordat ik het doosje hebt geborduurd heb ik eerst een test gedaan op een houten hartje met een vlinder. De rand het ik eerst met een feston steek gedaan en daarna met vasten gehaakt.



Veel zelf maak plezier....!!!
Groetjes Mennie.

8 opmerkingen:

  1. Wat een superleuk werkstuk is dit! Erg mooi geworden. Het lijkt me vooral moeilijk om de gaatjes goed in het hout te krijgen...
    Mijn complimenten hoor!
    Fijne zondag,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow wat super gaaf!!! Klinkt wel als een priegelwerkje...maar echt zo'n mooi effect!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend leuk zo'n borduurwerkje op hout. Ik heb ook nog een kistje staan van de xenos, alleen ik zou niet weten hoe ik die gaatjes erin krijg, ik heb namelijk geen boor...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is echt heel mooi!
    Het borduurwerk komt inderdaad heel mooi uit op hout.
    Ik heb me aangemeld als volger ;)
    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen